test
DGIs ansatte bistår Hurdal kommune i deres kommunestyresal.

Infrastruktur og plattform

DGI sørger for drift av den grunnleggende IT-plattformen for å ivareta kommunenes tekniske behov for bruk av systemer og lagring av data. Infrastrukturen skal sørge for at informasjon kan utveksles mellom systemer, at infrastrukturen kan skaleres ved behov og at sikkerhet er ivaretatt.

Drift av infrastruktur og plattform

DGI forvalter en sikker digital plattform som ivaretar kommunenes behov for bruk av servere og systemer. Inkludert i tjenesten er komplette backup-løsninger som sikrer data mot tap og gir muligheter for rask gjenoppretting. Dette omfatter ulike lagringsalternativer hvor noe lagres på egne servere og andre tjenester er helt skybaserte.

DGI forvalter også en moderne skyplattform gjennom Microsoft M365, men denne er per i dag begrenset til følgende tjenester:

  • Azure AD/Entra ID
  • SharePoint
  • Exchange
  • Teams
  • OneDrive

DGI har også drift av servere hvor det er kommunens egne leverandører som er ansvarlig for løsningen som ligger på serveren. Dette gjelder innenfor SD-anlegg/Facility.

Kablet og trådløst kommunalt nett

DGI sørger for nettverk til ca. 140 lokasjoner. Primært benyttes i dag trådløst nett, men i en del tilfeller må tilkoblingen skje via kabel, eksempelvis til skrivere, infoskjermer og annet teknisk utstyr.

Følgende nettverkstyper er i dag tilgjengelig:

  • Klientnett for administrativt ansatte (DGI)
  • Klientnett for elever (DGI-SKOLENETT)
  • Gjestenett (KOMMUNE-GJEST)
  • Nettverk for skrivere og scannere (PRINT)
  • Generell internettaksess (Offentlig Sone)
  • Nettverk for byggstyringsystemer, herunder VVS, lys, varme, og adgangskontroll (Facility)
Utvidelser og etablering av nye nettverk

Dersom det er behov for utvidelse av eksisterende nettverk eller etablering av nettverk på en ny lokasjon vil DGI bistå i dette.

DGI bistår med kartlegging av nettverksbehov på lokasjonen og design av nettverk med tilstrekkelig kapasitet. DGI koordinerer med kommunens prosjektledelse og DGIs leverandører slik at nødvendige komponenter og nødvendig tilkobling bestilles og leveres til kommunen.

Tjenesten dekker også oppsett av nye typer nettverk eller tilpasning av nettverk for å støtte nytt utstyr som infoskjermer, billettkontroll, besøkssystemer etc.

Integrasjoner

DGI bistår med å etablere og vedlikeholde dataflyt på tvers av ulike systemer for å sikre effektive arbeidsprosesser

Publisert: 25.01.2024 14:42:42
Sist endret: 26.08.2024 07:52

Publisert: 25.01.2024 14:42:42
Sist endret: 26.08.2024 07:52