Kontakt DGI
Telefon
64 00 90 00
DGI forvalter 55 fagsystemer på vegne av ansatte, elever og innbyggere i våre eierkommuner.
IT-systemene vi forvalter tilhører kommunenes tjenesteområder:
I DGIs forvaltningsansvar ligger det et ansvar for å oppdatere og utvikle systemene i tråd med kommunenes behov.
DGI planlegger og utfører endringer og oppgraderinger på systemene i samarbeid med leverandørene, og gir nødvendig informasjon til de berørte brukerne når det skjer ting som påvirker dem. Vi har også ansvaret for å koordinere testing.
Nå som mange systemer er flyttet ut i sky, er takten på endringer og oppgraderinger endret. Da er det viktig at vi vet hva som endres og hvordan det påvirker bruken, slik at vi kan holde kommunene orientert og brukerveiledninger oppdaterte.
Alle systemer i IT-porteføljen har egne forvaltningsgbudsjetter. Det er DGIs digitaliseringsrådgivere som har ansvaret for budsjettering og økonomistyring på systemene de har ansvaret for.
DGI bistår i anskaffelser av nye IT-systemer og sørger for at avtaler overholdes og er i tråd med gjeldende lovverk. Når eierkommunene tar i bruk et nytt IT-system, er det DGIs ansvar å forvalte systemet fra selve anskaffelsen er gjort, og helt til systemet er avviklet.
Systemene blir jevnlig evaluert i samarbeid med kommunene gjennom våre 17 systemforum.
DGI skriver beslutningsunderlag på vegne av systemforum for nye applikasjoner/tjenester og gir innspill til årlige handlingsplaner.
DGI bistår i teknisk ROS av IT-systemer. Kommunene har selv ansvaret for å gjennomføre funksjonell ROS.
Det er opprettet et sikkerhetsråd som ledes av sikkerhetsansvarlig med ukentlige heldags arbeidsmøter, og vi har etablert et styringssystem for informasjonssikkerhet.
Vi samarbeider tett og godt med driftspartner Sopra Steria på sikkerhetsområdet.
DGI har ansvar for at det finnes brukerveiledninger for IT-løsningene, og at dokumentasjonen er oppdatert. Vi bistår også med opplæring ved behov og holder dialogen med brukerne av systemet.
Det er vårt ansvar at avtalene med leverandørene følges og at de er i tråd med kommunenes behov. Vi håndterer fakturering på bakgrunn av avtalene, og tilbyr administrativ støtte i forbindelse med endringer, inngåelser og avslutning av avtaler.
Vi holder oss oppdatert på hva som skjer i leverandørmarkedet, slik at vi kan gi våre eierkommuner gode råd om veien videre.
Publisert: 07.12.2023 15:18:11
Sist endret: 27.08.2024 09:32